Thursday, January 20, 2011

Lens Mantop VS lens cap ayam??

Salam geng..aku baru dapat beberape pertanyaan daripada membe-membe tentang lens..ade la satu soalan tu diorang tanye kat aku lens mane yang power??yang murah ke yang mahal??huhu..senang jewp ak cakap dengan gaya yang sempoi...hahak..ofcoz la yang mahal kalo tak tak kan la saje-saje dier nak letak harge mahal-mahal an..haha..actually kebanyakkan lens digunakan mengikut situasi..contohnya: untuk potrait kebanyakkannya photographer akan memilih prime lens iaitu yang mana focal length dier fix tal boleh diubah-ubah dan prime lens juga adalah salah satu lens yang autofocus nya laju kerana wide aperture(f/1.8 as example)..

Dan apa pula perbezaan antara lens mantop dengan lens cap ayam ni..huhu...bukan ayam sangat cume tak sehebat macam lens-lens yang mantop..dan ofcoz la lens mantop harge pown mantop kan..





Tokina 11-16mm f/2.8 (mantop)





nikkor 18-55mm f/3.5-5.6 (ayam)

Perbezaan untuk kedua-dua lens ini adelah dari pelbagai segi iaitu,,COLOUR,SHARPNESS,FOCUSING,DEPTH OF FIELD...kesemua ini sangat memainkan peranan yang amat penting bagi mewujudkan kondisi gambar yang menerujakan..Mesti ramai yang tertanya-tanyakan kalau lens ni cap ayam kenape dijual dan dipasarkan di market sekarang ni..sebenarnye lens-lens cap ayam ini di tujukan khas bagi beginner-beginner yang baru untuk mengenali ilmu photography ini tetapi ade jugak beginner terus pakai lens yang gila gaban mahal dier...tu mmg up gile la kan..haha..actually tak salah pown pakai lens ape-ape..yang penting seperti yang ak post before ni..kreativiti dan teknik memainkan peranan yang amat penting dalam ilmu photography..

P/S:korang jangan ingat tak bagus pulak lens cap ayam ni..bagus cume dier mewujudkan kondisi gambar yang tidak berape hebat...(aku pakai gak lens cap ayam ni sebab tak de duit an..hahah)




6 comments:

esyam said...

kit lens tu bukan cap ayam, it's more into variety, 18-55 dh sgt bgus utk bwk g jln2, dude nnti smua nikonian marah haha....

mojam said...

esyam: sory for misunderstanding..cap ayam tu bukan maksud xbgus..as state kat entry..kan dah ckp die xbagus sngt and lack of quality of picture..saya pakai gak lens murah2 ni sebab xde duit...and lagi satu im a nikonian too but the picture just the example..mmg la 18-55mm dah bagus for variety thats tapi ade lagi bagus kn for variety lens macam 18-200mm,18-105..kan lagi bagus daripada 18-55mm..(corrected if im wrong)..

Deqna said...

tq for this info~

mojam said...

thx

suichi said...

tokina is yet the best third party lens.. wide plak tu...kasihan die kene compare dgn nikkor 18-55... but sumtimes kit lens also good kan... mcm awak ckp..depends on the person gak..

mojam said...

yup2..18-55 tu just sekadar contoh jewp..ley gak nk compare ngan wide lens yang len..anyway thx..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2012 HazwanKhalid Photography.
Blogger Template by Clairvo