Tuesday, January 25, 2011

Name Lens dan SIngkatan ...~~!~

salam again,,tiba-tiba teringat pulak kat korang..selame ni aku ade sebut pasal lens-lens ni korang taw ker??singkatan-singkatan bagi setiap lens??..tak pe2..arini dan sedikit mase yang aku ade ni ak nak berkongsi dengan korang sedikit sebanyak ilmu dan info yang aku taw k..

70-300mm f/4.5-5.6 ED IF AF-S VR

Cube korang bace name lens tu...korang paham tak??(ternganga kan xpaham)hee...mungkin ade sesetengah yang memang dah paham sebab diorang memang dah pakar tetapi bagi yang tajk tahu tu jangan ternganga dulu sebab aku nak explain ni pe maksud sume bende tu..

ok..kite start dengan awal...

70-200mm  : ni dinamakan focal-length yang ade pade lens ue atau boleh menjadi prime lens yang mane focal     length dier fixed..tetapi bagi lens ini dier mempunyai range focal length yang berbeza yang mane korang boleh mengubah nya sendiri mengikut kesesuaian dengan gambar yang anda nak snap.

 f/4.5-5.6     : nombor ni merupakan range aperture bagi lens..setiap lens mempunyai aperture yang berbeza mengikut kehendak pengguna..lens yang mempunyai wide aperture akan membuatkan lens bertindak dengan sangat pantas dan wide aperture jugak membolehkan korang boleh snap gambar dalam keadaan cahaya yang kurang seperti malap dan sebagainya..

G                 : Nikon manufacture memunyai dua jenis iaitu G dan D types..G type lens ni tidak mempunyai  aperture ring yang bermaksud aperture perlu di set daripada kamera body korang sendiri.

ED              : Menunjukkan lens korang menggunakan Extra-low-dispersion glass untuk mengurangkan penyimpanagan(aberrations)..ini adalah untuk mengelakkan daripada masalah especially bila shoot menggunakan telephoto lens seperti lens yang kat gambar atas tu..

IF                : Short for internal focusing yang bermaksud lens ini akan stay same size bile lens ni focus..IF ini  membantu bile menggunakan telephoto lens yang besar2.

AF-S            :  AF menunjukkan autofocus..manakala S pula menunjukkan lens ini di fitted kan sekali dengan  
teknologi nikon iaitu Quiet Silent Wave Motor(SWM) untuk focusing lens,.

VR               : Vibration Reduction yang bermaksud lens yang berlandaskan image-stabilisation..fungsi teknologi ni untuk mengurangkan gegaran apabila anda hand-hold kamera ketika snap...

1 comments:

bjay69 said...

nak kena ode DSLR nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2012 HazwanKhalid Photography.
Blogger Template by Clairvo